Dual fuel aggregaten
Eerder al schreven wij over het waterstofaggregaat. Waterstof kan ook ingezet worden in combinatie met diesel. Voet onderzoekt momenteel de mogelijkheden om dual fuel aggregaten in te zetten. Zo’n systeem kan een motor op twee brandstoffen laten lopen. Een soortgelijke techniek wordt al gebruikt in auto’s die rijden op gas.
Lees hier meer over het waterstofaggregaat.
Wat is dual fuel?
Een aggregaat met een dual fuel systeem hoeft geen vermogen in te leveren en tegelijkertijd gaat de NOx en CO2 uitstoot aanzienlijk omlaag. Het mooie aan deze technieken is dat hiervoor niet nieuwe aggregaten hoeven worden aangeschaft. Dieselaggregaten kunnen worden omgebouwd naar dual fuel.
Wat is het verbruik van een dual fuel aggregaat?
Naar verwachting heeft een dual fuel aggregaat 70 tot 80% minder uitstoot. De primaire brandstof bij een dual fuel aggregaat is waterstof. Om ervoor te zorgen dat het aggregaat niet stilvalt, kan ook de diesel verbrand worden. Het streven hierbij is natuurlijk om het aggregaat zoveel mogelijk op waterstof te laten draaien om zo de milieubelasting zo klein mogelijk te maken.
In de scheepvaart en in de agrarische sector lopen momenteel al aardig wat proeven met dual fuel systemen van diesel en waterstof. Zo heeft trekker fabrikant New Holland de H2 Dual Power ontwikkeld en heeft motorenbouwer ABC samen met rederij CMB een motor ontwikkeld met een capaciteit van 1 MW.
Houd onze website in de gaten en meld u aan voor de nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van onze dual fuel aggregaat.